Menu główne:
Ten dokument określa za co i w jaki sposób oceniany jest uczeń na lekcjach. Zasady te omówione są w następujących rozdziałach:Rozdział 1 Kontrakt między nauczycielem a uczniemRozdział 2 Cele nauczenia w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowejRozdział 3 Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniówRozdział 4 Procedury uzyskiwania oceny wyższejRozdział 5 Ogólne kryteria ocenRozdział 6 Sposoby informowania uczniów i rodziców
Rozdział 1
1. Obowiązki ucznia:
1) Uczeń uczestniczy w lekcjach wiedzy o społeczeństwie wg ustalonego planu lekcji.2) Jest zdyscyplinowany, kulturalny, uważny, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.3) Posiada na lekcji podręcznik, zeszyt przedmiotowy i materiały zalecane przez nauczyciela.4) Jest zobowiązany do uczestniczenia w sprawdzianach w ciągu roku szkolnego. (Nieobecność może być usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub ważnym wydarzeniem losowym; w takim przypadku uczeń przystępuje do sprawdzianu w ciągu najbliższego tygodnia po powrocie do szkoły. Jeśli nie przystąpi do sprawdzianu – otrzymuje ocenę niedostateczną).5) W przypadku nieobecności ucznia na lekcji – zawsze uzupełnia wszystkie braki.
1) Uczeń może być dwa razy w ciągu półrocza nieprzygotowany do lekcji.2) Może zgłaszać w czasie lekcji swoje wątpliwości dotyczące materiału nauczania (prosić o wyjaśnienie, dodatkowe informacje).3) Może korzystać z pomocy nauczyciela, jeżeli ma trudności w opanowaniu materiału nauczania (termin i miejsce konsultacji wyznacza nauczyciel).4) Musi uzyskać informację na temat zakresu wiedzy obejmującej sprawdzian i co najmniej tydzień wcześniej powinien dowiedzieć się o jego terminie.5) Może poprawić sprawdzian w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników, zgodnie z postanowieniami ogólnymi zawartymi w Statucie. Poprawa odbywa się poza godzinami WOS-u.6) Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię z PPP jest oceniany wg dostosowanych kryteriów.
1) Nauczyciel ma prawo wymagać od ucznia systematycznej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w procesie zdobywania wiedzy.2) Ocenia ucznia w sposób jawny.3) Ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej realizowanej wybranym programem nauczania wg zasad przyjętych w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.4) Dostosowuje kryteria oceniania dla uczniów posiadających orzeczenie lub opinię PPP.
Rozdział 3
1. Każdy uczeń oceniany jest obiektywnie i sprawiedliwie w ciągu całego półrocza/roku.
1) Odpowiedzi ustne, na żądanie nauczyciela, obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, a przy lekcjach powtórzeniowych – z całego działu. Oceniane są w skali ocen 1 – +5. Przy ocenie wypowiedzi ustnej brane są pod uwagę: wymagania edukacyjne, styl wypowiedzi, posługiwanie się terminologią przedmiotu, umiejętność wykorzystania pomocy (teksty źródłowe, mapy geopolityczne, tablice graficzne, dane statystyczne).2) Co najmniej kilkuzdaniowe samodzielne wypowiedzi ucznia w ramach pracy na lekcji mogą być nagrodzone plusami. W każdej chwili (na prośbę ucznia) mogą zostać przeliczone na ocenę, którą nauczyciel wpisuje do dziennika wg następującego algorytmu:1 plus - brak oceny2 plusy - dop3 plusy - dst4 plusy - db5 plusów - bdb6 plusów - cel3) Brak aktywności na lekcji może skutkować uzyskaniem minusa przez ucznia. Każdy trzeci minus automatycznie zostaje zamieniony na ocenę niedostateczną i jest wpisywany do dziennika.4) Minus można „anulować” plusem.
1) Sprawdziany – są przeprowadzane po zakończeniu rozdziału. Zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (wpis do dziennika) i podaniem zakresu materiału. Poprzedzone są lekcją powtórzeniową i oceniane wg skali zapisanej w Statucie, tj.:Suma punktów ze wszystkich zadań wynosi 100%100% - cel99% - 91% - bdb90% - 75% - db74% - 50% - dst49% - 31% - dopponiżej 30% - ndstSprawdziany mogą przybierać formę testów (nauczycielskich i standaryzowanych). Nauczyciel ocenia sprawdzian do 2 tygodni (czas ten wydłuża się w przypadku nieobecności nauczyciela). Poprawione sprawdziany (przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego) będą przedstawiane uczniom w trakcie lekcji, a rodzicom wg zasad zapisanych w statucie. Uczniowie, którzy uzyskali ze sprawdzianu niesatysfakcjonującą ich ocenę mogą jednokrotnie przystąpić do poprawy. Poprawa nie przysługuje uczniom, których rodzice nie zostali przez nich zapoznani z oceną ze sprawdzianu. Odbywa się ona w czasie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami wos-u. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika obok starej i nie anuluje oceny pierwotnej. Jeżeli sprawdzian z ostatniego działu w danym półroczu będzie przeprowadzany w terminie, który uniemożliwia jego ocenę (i czas na ewentualną poprawę) przed klasyfikacją śródroczną, uzyskana ocena wpisywana jest na kolejne półrocze.2) Kartkówki - nie muszą być zapowiadane. Zawierają materiał z trzech ostatnich lekcji. Oceniane są w skali ocen 1 - 5. Mogą zawierać materiał z trzech dowolnych lekcji i wtedy są zapowiadane. Skala ocen pozostaje bez zmian. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie. W przypadku kartkówki zapowiedzianej uczeń nie ma możliwości zgłoszenia nieprzygotowania.3) Prasówka - czyli zebranie przez ucznia najważniejszych informacji z kraju i ze świata, dotyczących spraw społecznych, gospodarczych, politycznych, kulturalnych, sportowych oraz związanych ze sprawami bezpieczeństwa. Prezentowane wiadomości dotyczą okresu z danego tygodnia.
1) Sukcesy w konkursach i olimpiadach: wyniki najwyższe I, II, III miejsce – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż 50% - ocena bardzo dobra.2) Pomoc w przygotowaniu imprez regionalnych propagujących bieżącą tematykę lokalną i postawy obywatelskie.3) Aktywny udział w uroczystościach o charakterze regionalnym, patriotycznym i społecznym.
· ocena śródroczna (waga 5)· oceny za sprawdziany (waga 3)· oceny za kartkówki (waga 2)· oceny za aktywność i dłuższe wypowiedzi ustne na lekcji (waga 2)· oceny za zadania domowe, oceny z odpowiedzi ustne na lekcji, oceny za zeszyt (waga 1)
· cel otrzymuje uczeń, którego średnia wynosi 5,75 i wyżej· bdb 4,75 - 5,74· db 3,75 - 4,74· dst 2,75 - 3,74· dop 1,75 - 2,74· ndst 1,74 i niżej
1. Sposoby uzyskania oceny wyższej ze sprawdzianu zostały opisane w Rozdziale 3, pkt 9.
· wszystkie nieobecności ucznia na lekcjach wos-u są usprawiedliwione· uczeń nie ma jednodniowych nieobecności w dniach sprawdzianów (również usprawiedliwionych)· uczeń ma wykorzystane co najwyżej jedno nieprzygotowanie do lekcji (osobno w każdym półroczu)· posiada co najmniej połowę ocen pozytywnych spośród wszystkich uzyskanych przez niego ocen cząstkowych w ciągu roku szkolnego· uzyskał co najmniej połowę ocen na poziomie oceny o którą wnioskuje· średnia ocen ze sprawdzianów (i popraw) z całego roku szkolnego po zaokrągleniu równa jest ocenie o którą wnioskuje uczeń
Rozdział 5
W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym).
Wiedza:
· posiada pełną wiedzę z przedmiotu opisaną w podstawie programowej, potwierdzają ją w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej· posiada szerokie zainteresowania społeczne, systematycznie pracuje, czyta książki i artykuły dotyczące przedmiotu, wykonuje prace dodatkowe· osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych (I, II, III miejsce)· ze sprawdzianów otrzymuje wyłącznie oceny bardzo dobre i celujące w pierwszym terminie
Umiejętności:
· wyjątkowo biegle posługuje się umiejętnościami określonymi dla poziomu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych· samodzielnie zdobywa wiadomości· twórczo wykorzystuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych· umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów· wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej· krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła· nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo, przekonująco uzasadnić· doskonale zna szeroką terminologię przedmiotu
Aktywność:
· bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych· bierze czynny udział w życiu szkoły i miejscowości: udział w apelach szkolnych, akcjach, uroczystościach społecznych, w wolontariacie· pomaga słabszym koleżankom i kolegom· wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy, nie ma żadnych braków
Wiedza:
· posiada pełen zasób wiedzy i umiejętności określony podstawą programową· sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy· rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię· samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i poza nią· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dobre i bardzo dobre
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych· poprawnie i w pełni operuje wiedzą o społeczeństwie· korzysta z różnych źródeł informacji· porównuje je, ocenia ich wiarygodność oraz przydatność· samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem· formułuje i rozwiązuje problemy· wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów· potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny· rozróżnia fakty i opinie, ocenia je i argumentuje swoje zdanie· przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu
Aktywność:
· czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym· wykonuje dobrowolnie zadania, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia· wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością· zawsze umie współpracować w grupie· prowadzi zeszyt przedmiotowy, nie ma żadnych braków
Wiedza:
· nie opanował całego materiału przewidzianego w podstawie programowej, ale nie utrudnia mu to głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej z elementami ponadpodstawowej· zna i rozumie większość pojęć· zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce i świecie· rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dostateczne i dobre· dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu podstawowego i częściowo ponadpodstawowego· poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji i je interpretuje· selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi· wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i krótko je uzasadnia· przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i porównuje uzyskane informacje z innymi źródłami· bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wypowiedzi ustne i pisemne
Aktywność:
· jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela· samodzielnie wykonuje powierzone mu zadania· umie i chce współpracować w grupie· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma więcej niż 75% wszystkich zapisów)
Wiedza:
· posiada podstawową wiedzę przewidzianą podstawą programową· rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk społeczno-politycznych· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dopuszczające i dostateczne· w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić
Umiejętności:
· uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem o podstawowym stopniu trudności· posiada umiejętności dla poziomu wymagań podstawowych· dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk społecznych· odróżnia fakty od opinii, próbuje je ocenić· dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami
Aktywność:
· bierze udział w pracy zespołowej· nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma od 50-75% zapisów)
Wiedza:
· uczeń posiada niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej· przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy· posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń wiedzy o społeczeństwie· zna proste fakty, pojęcia i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny i skutki, luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu· ze sprawdzianów ma więcej ocen dopuszczających niż niedostatecznych
Umiejętności:
· przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować zdobyte umiejętności i dysponuje takimi, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesie uczenia się wiedzy o społeczeństwie· umie nazywać niektóre fakty, wydarzenia, zjawiska społeczno-polityczne· dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym· odczytuje dane statystyczne· potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem· czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle
Aktywność:
· wykazuje bierną postawę na lekcjach· zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza· pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela i z pomocą kolegów· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma od 25-50% zapisów)
Wiedza:
· braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu· nie zaliczył sprawdzianów na ocenę pozytywną, nie wykazał chęci poprawy oceny niedostatecznych· nie prowadził zeszytu przedmiotowego· nie pamięta prostych pojęć i terminów· nie dostrzega prostych przyczyn i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk· nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji· z większości sprawdzianów otrzymał oceny niedostateczne
Umiejętności:
· nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i umiejętności· nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk· nie umie dostrzec ich prostych przyczyn i skutków· nie umie wykorzystać prostego tekstu źródłowego
Aktywność:
· uczeń nie uczęszcza na zajęcia· przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć· odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę· wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem· nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub ma w nim mniej niż 25% zapisów
Rozdział 6
1. Na pierwszej lekcji uczniowie są szczegółowo zapoznawani przez nauczyciela z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania. Na pierwszej lekcji w drugim półroczu nauczyciel krótko przypomina główne założenia PZO.