zasady oceniania - WOS dla podstawówki

Idź do spisu treści

Menu główne:


Przedmiotowe Zasady Oceniania

Ten dokument określa za co i w jaki sposób oceniany jest uczeń na lekcjach. Zasady te omówione są w następujących rozdziałach:
Rozdział 1 Kontrakt między nauczycielem a uczniem
Rozdział 2 Cele nauczenia w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej
Rozdział 3 Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniów
Rozdział 4 Procedury uzyskiwania oceny wyższej
Rozdział 5 Ogólne kryteria ocen
Rozdział 6 Sposoby informowania uczniów i rodziców

Rozdział 1
Kontrakt między
nauczycielem a uczniem

1. Obowiązki ucznia:
1) Uczeń uczestniczy w lekcjach wiedzy o społeczeństwie wg ustalonego planu lekcji.
2) Jest zdyscyplinowany, kulturalny, uważny, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.
3) Posiada na lekcji podręcznik, zeszyt przedmiotowy i materiały zalecane przez nauczyciela.
4) Jest zobowiązany do uczestniczenia w sprawdzianach w ciągu roku szkolnego. (Nieobecność może być usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub ważnym wydarzeniem losowym; w takim przypadku uczeń przystępuje do sprawdzianu w ciągu najbliższego tygodnia po powrocie do szkoły. Jeśli nie przystąpi do sprawdzianu – otrzymuje ocenę niedostateczną).
5) W przypadku nieobecności ucznia na lekcji – zawsze uzupełnia wszystkie braki.
2. Prawa ucznia:
1) Uczeń może być dwa razy w ciągu półrocza nieprzygotowany do lekcji.
2) Może zgłaszać w czasie lekcji swoje wątpliwości dotyczące materiału nauczania (prosić o wyjaśnienie, dodatkowe informacje).
3) Może korzystać z pomocy nauczyciela, jeżeli ma trudności w opanowaniu materiału nauczania (termin i miejsce konsultacji wyznacza nauczyciel).
4) Musi uzyskać informację na temat zakresu wiedzy obejmującej sprawdzian i co najmniej tydzień wcześniej powinien dowiedzieć się o jego terminie.
5) Może poprawić sprawdzian w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników, zgodnie z postanowieniami ogólnymi zawartymi w Statucie. Poprawa odbywa się poza godzinami WOS-u.
6) Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię z PPP jest oceniany wg dostosowanych kryteriów.
3. Prawa i obowiązki nauczyciela:
1) Nauczyciel ma prawo wymagać od ucznia systematycznej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w procesie zdobywania wiedzy.
2) Ocenia ucznia w sposób jawny.
3) Ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej realizowanej wybranym programem nauczania wg zasad przyjętych w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.
4) Dostosowuje kryteria oceniania dla uczniów posiadających orzeczenie lub opinię PPP.


Rozdział 2
Cele nauczenia w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej

Cele nauczania (wymagania ogólne) wiedzy i o społeczeństwie zostały sformułowane dla czterech obszarów: wiedza i rozumienie; wykorzystanie i tworzenie informacji; rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów; komunikowanie i współdziałanie.
Realizacja celów i treści kształcenia ma służyć kształtowaniu postaw obywatelskich i prowspólnotowych uczniów. Treści te skonstruowano według koncepcji kręgów środowiskowych – od pierwotnych grup społecznych przez społeczność lokalną i regionalną, wspólnotę narodową i państwową, aż do społeczności międzynarodowej.


Rozdział 3
Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniów

 
1. Każdy uczeń oceniany jest obiektywnie i sprawiedliwie w ciągu całego półrocza/roku.
2. Ocena bieżąca z wos-u jest formułowana w skali 1 - 6.
3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu każdego półrocza minimum 4 oceny.
4. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowane do lekcji, ale musi to uczynić przed rozpoczęciem zajęć. Nieprzygotowaniem do lekcji jest również brak podręcznika, zeszytu, a atlasu lub innych materiałów – w przypadku wcześniejszej zapowiedzi.
5. Sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
6. Ocenie podlega również zeszyt przedmiotowy.
7. Prace domowe - krótkoterminowe (z lekcji na lekcję) lub długoterminowe np. referaty, plansze, schematy, prezentacje, wykresy wykonywane są na ocenę. Przy ocenie pracy brane są pod uwagę następujące kryteria: stopień trudności, poprawność językowa, staranność wykonania, wykorzystanie różnych źródeł informacji. Brak pracy domowej jest równoważny z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Przyniesienie pracy po terminie powoduje obniżenie oceny o jeden stopień.
8. Wypowiedzi ustne
1) Odpowiedzi ustne, na żądanie nauczyciela, obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, a przy lekcjach powtórzeniowych – z całego działu. Oceniane są w skali ocen 1 – +5. Przy ocenie wypowiedzi ustnej brane są pod uwagę: wymagania edukacyjne, styl wypowiedzi, posługiwanie się terminologią przedmiotu, umiejętność wykorzystania pomocy (teksty źródłowe, mapy geopolityczne, tablice graficzne, dane statystyczne).
2) Co najmniej kilkuzdaniowe samodzielne wypowiedzi ucznia w ramach pracy na lekcji mogą być nagrodzone plusami. W każdej chwili (na prośbę ucznia) mogą zostać przeliczone na ocenę, którą nauczyciel wpisuje do dziennika wg następującego algorytmu:
1 plus      - brak oceny
2 plusy    - dop
3 plusy    - dst
4 plusy    - db
5 plusów  - bdb
6 plusów  - cel
3) Brak aktywności na lekcji może skutkować uzyskaniem minusa przez ucznia. Każdy trzeci minus automatycznie zostaje zamieniony na ocenę niedostateczną i jest wpisywany do dziennika.
4) Minus można „anulować” plusem.
9. Prace pisemne
1) Sprawdziany – są przeprowadzane po zakończeniu rozdziału. Zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (wpis do dziennika) i podaniem zakresu materiału. Poprzedzone są lekcją powtórzeniową i oceniane wg skali zapisanej w Statucie, tj.:
Suma punktów ze wszystkich zadań wynosi 100%
100%               - cel
99%      - 91%  - bdb
90%      - 75%  - db
74%      - 50%  - dst
49%      - 31%  - dop
poniżej     30%  - ndst
Sprawdziany mogą przybierać formę testów (nauczycielskich i standaryzowanych). Nauczyciel ocenia sprawdzian do 2 tygodni (czas ten wydłuża się w przypadku nieobecności nauczyciela). Poprawione sprawdziany (przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego) będą przedstawiane uczniom w trakcie lekcji, a rodzicom wg zasad zapisanych w statucie. Uczniowie, którzy uzyskali ze sprawdzianu niesatysfakcjonującą ich ocenę mogą jednokrotnie przystąpić do poprawy. Poprawa nie przysługuje uczniom, których rodzice nie zostali przez nich zapoznani z oceną ze sprawdzianu. Odbywa się ona w czasie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami wos-u. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika obok starej i nie anuluje oceny pierwotnej. Jeżeli sprawdzian z ostatniego działu w danym półroczu będzie przeprowadzany w terminie, który uniemożliwia jego ocenę (i czas na ewentualną poprawę) przed klasyfikacją śródroczną, uzyskana ocena wpisywana jest na kolejne półrocze.
2) Kartkówki - nie muszą być zapowiadane. Zawierają materiał z trzech ostatnich lekcji. Oceniane są w skali ocen 1 - 5. Mogą zawierać materiał z trzech dowolnych lekcji i wtedy są zapowiadane. Skala ocen pozostaje bez zmian. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie. W przypadku kartkówki zapowiedzianej uczeń nie ma możliwości zgłoszenia nieprzygotowania.
3) Prasówka - czyli zebranie przez ucznia najważniejszych informacji z kraju i ze świata, dotyczących spraw społecznych, gospodarczych, politycznych, kulturalnych, sportowych oraz związanych ze sprawami bezpieczeństwa. Prezentowane wiadomości dotyczą okresu z danego tygodnia.
10. Udział w projekcie – Ocenie podlega zaangażowanie ucznia, systematyczność pracy, samodzielność, korzystanie z materiałów źródłowych oraz sposób prezentacji.
11. Inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi:
1) Sukcesy w konkursach i olimpiadach: wyniki najwyższe I, II, III miejsce – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż 50% - ocena bardzo dobra.
2) Pomoc w przygotowaniu imprez regionalnych propagujących bieżącą tematykę lokalną i postawy obywatelskie.
3) Aktywny udział w uroczystościach o charakterze regionalnym, patriotycznym i społecznym.
12. Klasyfikacja
Uczeń może być niesklasyfikowany z wos-u, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
13. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:
Ocena nie ma charakteru średniej arytmetycznej wyników cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane ze sprawdzianów, dłuższych wypowiedzi, referatów, prezentacji, o ile przedstawienie ich przyjmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Dla jasności podana zostaje następująca „waga” ocen zaczynając od najwyższej:
· ocena śródroczna (waga 5)
· oceny za sprawdziany (waga 3)
· oceny za kartkówki (waga 2)
· oceny za aktywność i dłuższe wypowiedzi ustne na lekcji (waga 2)
· oceny za zadania domowe, oceny z odpowiedzi ustne na lekcji, oceny za zeszyt (waga 1)
W przypadku klasyfikacji ocenę
· cel otrzymuje uczeń, którego średnia wynosi 5,75 i wyżej
· bdb   4,75 - 5,74
· db     3,75 - 4,74
· dst    2,75 - 3,74
· dop   1,75 - 2,74
· ndst  1,74 i niżej
Ponieważ ocena półroczna/końcowa uwzględnia cały czas pracy ucznia w danym okresie nauczyciel nie przewiduje żadnego dodatkowego „dopytywania” lub „zaliczania”.
W przypadku klasyfikacji końcowej, jeśli uczeń spełnia wymagania z ogólnych kryteriów ocen na dany stopień, a jego średnia wynosi x,65 to może wnioskować o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności na poziomie oceny wyższej niż zaproponowana przez nauczyciela. Musi to zgłosić nauczycielowi do 2 dni od podania przez ocen proponowanych. Termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności nauczyciel ustala z uczniem - poza godzinami lekcji.
14. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu jest przekazywana ustnie przez nauczyciela uczniowi oraz wychowawcy na miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie. Równocześnie nauczyciel przedstawia zainteresowanemu uczniowi możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości i umiejętności oraz prac pisemnych.
15. Informacja o ocenie śródrocznej jest przekazywana przez nauczyciela uczniom na lekcji kończącej pierwsze półrocze, a rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) na wywiadówce.
16. Informacja o ocenie rocznej ma miejsce na lekcji 14 dni przed klasyfikacją i zostaje przedstawiona ustnie przez nauczyciela uczniowi oraz pisemnie rodzicom (prawnym opiekunom) przez wychowawców klas.
 
 
Rozdział 4
Procedury uzyskiwania oceny wyższej

 
1. Sposoby uzyskania oceny wyższej ze sprawdzianu zostały opisane w Rozdziale 3, pkt 9.
2. Rodzice ucznia mają prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o umożliwienie podwyższenia proponowanej oceny końcowej z wos-u, poprzez przystąpienie do egzaminu sprawdzającego na ogólnych zasadach opisanych w statucie.
3. Szczegółowe warunki uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej:
· wszystkie nieobecności ucznia na lekcjach wos-u są usprawiedliwione
· uczeń nie ma jednodniowych nieobecności w dniach sprawdzianów (również usprawiedliwionych)
· uczeń ma wykorzystane co najwyżej jedno nieprzygotowanie do lekcji (osobno w każdym półroczu)
· posiada co najmniej połowę ocen pozytywnych spośród wszystkich uzyskanych przez niego ocen cząstkowych w ciągu roku szkolnego
· uzyskał co najmniej połowę ocen na poziomie oceny o którą wnioskuje
· średnia ocen ze sprawdzianów (i popraw) z całego roku szkolnego po zaokrągleniu równa jest ocenie o którą wnioskuje uczeń
4. Jeżeli uczeń uzyskał w II półroczu ocenę o dwa stopnie wyższą niż w I półroczu, to chcąc otrzymać taki stopień jako ocenę końcową musi przystąpić do zaliczenia materiału z zakresu I półrocza. Termin poza zajęciami edukacyjnymi i sposób zaliczenia ustala nauczyciel.
 
 
Rozdział 5
Ogólne kryteria ocen

 
W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym).
 
1. Ocena celująca (skrót: cel). Uczeń:
Wiedza:
· posiada pełną wiedzę z przedmiotu opisaną w podstawie programowej, potwierdzają ją w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej
· posiada szerokie zainteresowania społeczne, systematycznie pracuje, czyta książki i artykuły dotyczące przedmiotu, wykonuje prace dodatkowe
· osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych (I, II, III miejsce)
· ze sprawdzianów otrzymuje wyłącznie oceny bardzo dobre i celujące w pierwszym terminie
Umiejętności:
· wyjątkowo biegle posługuje się umiejętnościami określonymi dla poziomu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych
· samodzielnie zdobywa wiadomości
· twórczo wykorzystuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych
· umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów
· wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej
· krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła
· nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo, przekonująco uzasadnić
· doskonale zna szeroką terminologię przedmiotu
Aktywność:
· bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
· bierze czynny udział w życiu szkoły i miejscowości: udział w apelach szkolnych, akcjach, uroczystościach społecznych, w wolontariacie
· pomaga słabszym koleżankom i kolegom
· wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy, nie ma żadnych braków
 
2. Ocena bardzo dobra (skrót: bdb). Uczeń:
Wiedza:
· posiada pełen zasób wiedzy i umiejętności określony podstawą programową
· sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy
· rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię
· samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i poza nią
· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dobre i bardzo dobre
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych
· poprawnie i w pełni operuje wiedzą o społeczeństwie
· korzysta z różnych źródeł informacji
· porównuje je, ocenia ich wiarygodność oraz przydatność
· samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem
· formułuje i rozwiązuje problemy
· wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów
· potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny
· rozróżnia fakty i opinie, ocenia je i argumentuje swoje zdanie
· przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu
Aktywność:
· czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym
· wykonuje dobrowolnie zadania, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia
· wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością
·  zawsze umie współpracować w grupie
·  prowadzi zeszyt przedmiotowy, nie ma żadnych braków
 
3. Ocena dobra (skrót: db). Uczeń:
Wiedza:
· nie opanował całego materiału przewidzianego w podstawie programowej, ale nie utrudnia mu to głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej z elementami ponadpodstawowej
· zna i rozumie większość pojęć
· zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce i świecie
· rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego
· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dostateczne i dobre
· dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu podstawowego i częściowo ponadpodstawowego
· poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji i je interpretuje
· selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi
· wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i krótko je uzasadnia
· przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i porównuje uzyskane informacje z innymi źródłami
· bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wypowiedzi ustne i pisemne
Aktywność:
· jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela
· samodzielnie wykonuje powierzone mu zadania
· umie i chce współpracować w grupie
· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma więcej niż 75% wszystkich zapisów)
 
4. Ocena dostateczna (skrót: dst). Uczeń:
Wiedza:
· posiada podstawową wiedzę przewidzianą podstawą programową
· rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk społeczno-politycznych
· ze sprawdzianów otrzymuje oceny dopuszczające i dostateczne
· w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić
Umiejętności:
· uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem o podstawowym stopniu trudności
· posiada umiejętności dla poziomu wymagań podstawowych
· dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk społecznych
· odróżnia fakty od opinii, próbuje je ocenić
· dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami
Aktywność:
· bierze udział w pracy zespołowej
· nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie
· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma od 50-75% zapisów)
 
5. Ocena dopuszczająca (skrót: dop). Uczeń:
Wiedza:
· uczeń posiada niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej
· przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy
· posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń wiedzy o społeczeństwie
· zna proste fakty, pojęcia i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny i skutki, luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu
· ze sprawdzianów ma więcej ocen dopuszczających niż niedostatecznych
Umiejętności:
· przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować zdobyte umiejętności i dysponuje takimi, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesie uczenia się wiedzy o społeczeństwie
· umie nazywać niektóre fakty, wydarzenia, zjawiska społeczno-polityczne
· dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym
· odczytuje dane statystyczne
· potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem
· czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle
Aktywność:
· wykazuje bierną postawę na lekcjach
· zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza
· pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela i z pomocą kolegów
· prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma braki (ma od 25-50% zapisów)
 
6. Ocena niedostateczna (skrót: ndst). Uczeń:
Wiedza:
· braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu
· nie zaliczył sprawdzianów na ocenę pozytywną, nie wykazał chęci poprawy oceny niedostatecznych
· nie prowadził zeszytu przedmiotowego
· nie pamięta prostych pojęć i terminów
· nie dostrzega prostych przyczyn i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk
· nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji
· z większości sprawdzianów otrzymał oceny niedostateczne
Umiejętności:
· nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i umiejętności
· nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk
· nie umie dostrzec ich prostych przyczyn i skutków
· nie umie wykorzystać prostego tekstu źródłowego
Aktywność:
· uczeń nie uczęszcza na zajęcia
· przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć
· odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę
· wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem
· nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub ma w nim mniej niż 25% zapisów
 
 
Rozdział 6
Sposoby informowania uczniów i rodziców

 
1. Na pierwszej lekcji uczniowie są szczegółowo zapoznawani przez nauczyciela z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania. Na pierwszej lekcji w drugim półroczu nauczyciel krótko przypomina główne założenia PZO.
2. Wymagania na poszczególne oceny są cały czas dostępne dla uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) na stronie internetowej.
3. Wszystkie oceny są jawne.
4. Sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
5. Wychowawcy klas na zebraniach lub podczas spotkań indywidualnych informują rodziców o ocenach.
6. W razie potrzeby nauczyciel wzywa rodziców indywidualnie.
7. Rodzice zawsze mogą kontaktować się z nauczycielem. Czas i miejsce spotkania są ustalane wspólnie przez obie strony.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego